Durlem – Veel gestelde vragen 

Vind alle nuttige informatie en basisfuncties van Durlem©-apparaten.

Wat zijn mijn voordelen als ik een onderhoudscontract afneem?

Als u een contract afsluit, kost het onderhoud van uw ontharder u gemiddeld 50 euro minder dan wanneer u geen contract had.

Een ander voordeel is dat als er tussen twee gesprekken door een ingreep op uw toestel moet worden uitgevoerd, u niet betaalt voor reis- of arbeidskosten. Alleen eventuele wijzigingen van onderdelen (exclusief garantie) zijn voor uw rekening.

Het onderhoudscontract is jaarlijks. U heeft de mogelijkheid om het te beëindigen wanneer u maar wilt.
(Zie algemene verkoopsvoorwaarden)

Ik heb een contract. Moet ik contact met u opnemen als ik mijn ontharder wil laten onderhouden?

Als u een kopie van het contract heeft en u heeft ons het naar behoren ondertekende en ingevulde exemplaar toegestuurd, is het normaal gesproken ons bedrijf dat contact met u opneemt om een datum vast te stellen voor het onderhoud van uw apparatuur. Maar het is uw verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat uw apparatuur jaarlijks wordt onderhouden.

NACL bericht verschijnt op mijn programmeur

In dit geval,

Doe zout terug in de zoutcontainer en druk vervolgens op de omgekeerde driehoek om een totale regeneratie te starten en de harsen te reinigen.

Call Alarm verschijnt op mijn planner

In dit geval drukt u voor de eerste keer op II en vervolgens nogmaals op II tot op het display 00.00 uur verschijnt.

Hard water
  • Heeft u een hardheidstest gedaan?
  • Is de bypasskraan goed gesloten? (positie in dienst op geïntegreerde Vi BYPASS)
  • Is er zout in de zoutcontainer? (zo niet, dan weet de ontharder niet meer hoe het water te regenereren en weet daarom niet meer hoe het water te ontharden omdat de hars verzadigd is met kalksteen)
  • Wat geeft de programmeur aan?
    Als het de tijd aangeeft, is alles normaal, het werkt.
    Als het zegt …04, betekent dit dat het in vakantie-modus is en daarom door alle omstandigheden geen vers water geeft omdat het in rust is. Het moet dan opnieuw worden gestart door op II
  • Voor een klant die de doorgang van een technicus vraagt om de hardheid van het water te meten
    50€ als hij tijdens het bezoek van de technicus beseft dat het water vers is (je moet een onnodige reis tellen)
Lekkage

Bepaal de oorsprong van het lek, waar bevindt het zich?

  • Eenheidsbasis? Onderste kanaal is niet waterdicht (opzettelijk als zodanig ontworpen)
  • Te veel veiligheid? Hoog? Lage ?
  • Verbindingsslangen ?
  • Input/Output Box? (kleine doos aan de kant waar de slangen zijn aangesloten)
  • Voorpaneel op groene paneelhoogte (programmeur)
  • Zwarte schroeven op het frontpaneel ?
  • Als het zoute water lekt, zal de klant in het algemeen een witte running/trace of witte korst (gedroogd zout, water is verdampt) zien waar het lekt.
Doorlopende rioolstroom (1u)
  • Als gevolg van te veel beveiliging
  • Door de regeneratiepijp ?
Zouttankoverloop/overloop bovenste overloop

Misschien te wijten aan:

  • de magneetklep die verstopt raakt/verbrand en daardoor continu water terugstuurt naar de zouttank
  • Deelregelklep, onderdeel defect
  • Vervuiling van injectoren
  • Pijp van de regelklep die is aangesloten op de bevroren riolering
Geel, bruin, stinkend water (+ slechte smaak van het water)
  • Verzachter is te lang losgekoppeld. Elektrisch en hydraulisch ontkoppeld (I/O-kleppen gesloten). Risico op vervanging van de harstank, maar laat de technicus de diagnose stellen.
  • Ask als de ontharder nieuw is en net is geïnstalleerd. Als dat zo is, is het alleen de smaak van het nieuwe en het zal in de komende dagen verdwijnen. Om de dingen te versnellen, kan het iets meer water laten lopen dan normaal of één of twee onmiddellijke regeneraties activeren (door op de omgekeerde driehoek te drukken).
  • Verzeker de klant, geen gezondheidsrisico. De ontharder wordt vervaardigd met materialen van levensmiddelenkwaliteit in overeenstemming met de bepalingen van de geldende wetgeving.
  • Een kleinigheid, vul een kannetje met water en zet het 1 uur in de koelkast. De smaak en geur zijn verdwenen.
Witte korrels in water, zoals zand
  • Als het een oude constructie was en nooit eerder een waterontharder had gehad, was het de kalksteen die in de leidingen was aangebracht en geleidelijk aan door de werking van zoet water werd verwijderd. Dat is volkomen normaal! =Verwijder deze van de schuimen van de kranen door ze los te draaien en het ventielfilter te reinigen. Dit veroorzaakt ook drukverlies aan de kleppen als deze niet worden gereinigd. Kalksteen kan geel of witachtig van kleur zijn en er uitzien als zand. Vereist geen tussenkomst van de dienst.
Bruine kralen in het water
  • De hars (bruin – donkergele bal) wordt in de tank gehouden door filters, als de filters gebarsten zijn, bewegen de harsballen zich in de waterleidingen. Kan optreden bij overdruk (waterdruk hoger dan 6 bar). Als de harstank vervangen wordt, laat 1u30.
Drukverlies

Veel mogelijke scenario’s:

  • Drukregelaar is defect:
  • Kalkhoudende mengkraanschuivers => losdraaien en schoonmaken
  • Als er helemaal geen water is: de I/O en Bypass kleppen zijn gesloten => controleer de kleppen !
  • Beschermend filter, gevuld met vuil. Onderhoud is gedaan of moet nog gedaan worden
  • Filterpatroon verzadigd met vuil en laat geen water meer goed door. Filterpatroon (durlem filter) is niet hetzelfde als het kleine beschermende filter van de waterontharder! Zie filters in de Durlem catalogus.
  • Harsballen dwalen in de leidingen na het breken van de tanks (zie punt 7.)
  • Straatwerk kan drukverlies veroorzaken.
Wit water
  • Sk de klant om een glas water te vullen en te kijken of het water na een paar seconden weer doorschijnend wordt. Als dat zo is, is het gewoon luchtbellen in het water. Het is geen kalksteen zoals klanten denken. Dit kan gebeuren en heeft niet echt een directe link naar de waterontharder.
Zout water
  • Ask als dit alleen in de ochtend gebeurt en niet elke ochtend, elke 3 ochtenden, elke 4 ochtenden.
    Zo ja, dan is er tijdens de regeneratie een probleem. Vereist het oplossen van problemen. Oorzaak: De hars wordt niet voldoende gespoeld met schoon water (laatste fase van de regeneratie…05). Verschillende mogelijke oorzaken, verstopte injectoren, vuil in de pekelklep, te lage waterdruk, defecte stuurventiel,…
  • Als het maar één keer is gebeurd en dan niets, maak je je er geen zorgen over. Uitleg :
    Misschien drukverlies op het netwerk de nacht dat hij de regeneratie deed.
    Wellicht kleine vervuilingen in de injector die de volledige regeneratiecyclus hebben verhinderd en die op zichzelf hebben gelaten => geen extra reiniging nodig heeft.
Lucht in water
  • Als de klant de kraan opent en het “uitspuwt”, is het waarschijnlijk lucht in het water. Vraag of dit alleen gebeurt in de ochtend, bij de eerste inname en tegen het tarief van een keer per 3, 4 dagen. Oorzaak: Luchtopname door de pekelklep tijdens regeneratie => Problemen oplossen (uitleg alleen geldig voor VI50 MONO!!!!!).
Zout neemt niet af / overconsumptie van zout

Soms maken klanten zich te snel zorgen over een laag zoutgebruik.

  • Dit kan normaal zijn als hun waterverbruik laag is. Het ideaal is om hun waterverbruik te kennen, zodat u kunt zien of het normaal, laag of te hoog is.
  • Als na het maken van de berekening (nooit de details van de berekening aan de klant meedelen!!!), is het zoutgebruik abnormaal laag, wat dit kan verklaren:
    Een blok zout in de tank dat een normale regeneratie verhindert
    Fouling bij de injector, pekelklep
    Geschaald magneetventiel
    →→De klant zal ook hard water hebben, omdat hij de regeneratie niet meer kan doen!
    Bypasskraan open => water gaat niet door de waterontharder
    Slangen ondersteboven gemonteerd
  • Overconsumptie van zout, mogelijke oorzaken: Toename van het aantal mensen in huis (ze moeten gevraagd worden) + uitlezing van hun watermeter over 1 maand, Elektromagnetische klep (EV) verstopt, hydraulische regelklep (VP) defect + defecte debietmeter
  • In beide gevallen, als het zoutgebruik na de berekening te hoog of te laag is, stuur dan een technicus voor het oplossen van problemen.
Scherm uit
  • Ask om te controleren of het stopcontact goed werkt, bijvoorbeeld door een kleine radio of een ander elektrisch apparaat aan te sluiten.
  • Een schakelaar kan de stroomtoevoer naar alle stopcontacten in een kelder onderbreken.
    Als het stopcontact stroom levert, is het de programmeur die een probleem heeft, of de transformator of gewoon een lug die niet goed in het apparaat is aangesloten.
    Als het stopcontact geen stroom levert, neem dan contact op met een elektricien.
NACL-alarm
  • Het Nacl-alarm is het alarm dat waarschuwt dat het zoutreservoir binnenkort leeg zal zijn en dat het moet worden opgeladen.
  • Als het zoutgehalte hoog is of er is geen zout meer over en het zoutalarm is geactiveerd, kan dit eenvoudig worden verklaard en is geen defect van het apparaat. In geen geval.
    De technicus bepaalt het zoutgebruik van de klant op basis van het jaarlijkse waterverbruik of het aantal personen in het huishouden. Het geeft een waarde aan de parameter zoutalarm die de snelheid bepaalt waarmee de ontharder (het huishouden in werkelijkheid) zout zal consumeren. Voorbeeld: 1 zak om de 3 maanden
    Het alarm wordt geactiveerd wanneer de programmeur de waarde van de parameter bereikt. Hoe? Hoe? Het telt het aantal regeneraties (het aantal minuten EV2 is open) dat plaatsvindt en wanneer het de opgegeven waarde bereikt, bijvoorbeeld 60 minuten, activeert het het alarm.
  • Waarom knippert Nacl als de tray nog half vol of helemaal leeg is?
    de klant vragen of hij een onmiddellijke regeneratie (omgekeerde driehoek) heeft geïnitieerd of dat hij de ontharder in vakantiemodus heeft gezet. Zo ja, dan weet je zeker dat het geen programmeerdefect is.
    Adviseer de klant om het zoutreservoir altijd volledig te vullen wanneer hij op de omgekeerde driehoek drukt om de regeneratie te activeren om vervormde berekeningen te vermijden, maar dit is geen storing van de programmeur.
CALL-alarm

Het is het onderhoudsalarm. Het telt de dagen en na 365 dagen (of 730 dagen als het contract twee jaar oud is) wordt het gestart en weergegeven op het CALL-scherm. Het blokkeert de waterontharder niet, het is gewoon een knipperende boodschap. Het interfereert niet met de normale werking.
Waarom knippert het x weken/maanden na het interview?

  • De technicus is vergeten de teller te resetten tijdens het interview.
    Leg in dit geval de manipulatie uit om het te resetten.
    →→Appuyer op II, losgelaten en direct daarna weer op II drukken.
    Het display A. DDJJJ (A = 1 jaar, DDJJJ = aantal dagen) wordt gereset naar 0.000 en CALL verdwijnt.
    CALL zal verdwijnen om de tijd weer te tonen
  • Het licht knippert CALL en ondanks de manipulatie gaat het niet weg
    Controleer het model
    De klant duwt niet hard genoeg of is niet snel genoeg tussen de twee drukken.
    De klant vergist zich met de NACL
Verzacht water is drinkbaar
  • Ja! Verzachter verwijdert alleen kalksteen en een beetje magnesium uit het water. Verandert de samenstelling van het water niet. Indien de klant meer informatie wenst, stuur hem terug naar www.aquabelgica.be of stuur hem fotokopieën van het boek True/False.
    Het water is doorweekt en ongezouten. De ontharder levert natriumvrije ionen en geen NaCl
Zoutvrij dieet
  • In het geval van een zoutvrij dieet, vertel de klant dit te controleren met zijn arts. Wij zijn geen waterartsen ;- )
    Zacht water bevat zout, net als gebotteld water. Afhankelijk van de watermerken varieert het zoutgehalte, maar ja, er zit een kleine hoeveelheid zout in het water dat, naar smaak, niet op te sporen is.
    Voor de nieuwsgierige => Zie het etiket op de waterfles bij Natrium.
Probleem met de manometer
  • Durlem installeert of vervangt geen drukregelaar of manometer omdat deze geen deel uitmaakt van de Durlem-installatie.
    Neem contact op met uw loodgieter.
Drukregelaar
  • Te wijzigen door de loodgieter
  • Een omgekeerde versnellingsbak geeft eerst en vooral drukproblemen
Zwarte drosses
  • Dit is geen probleem met de ontharder
  • Indien het probleem zich voordoet wanneer de klant warm water neemt, betekent dit dat de ketel vuil is.
  • Als het probleem zich voordoet en er is een filter aangesloten op de ontharder, is het noodzakelijk om te zien of de ontharder goed is onderhouden en wanneer deze voor het laatst is vervangen omdat er in dit geval slib in de leiding kan komen.
Regeneratie tijd
  • VRD : 1u21
  • VI : 1u +*-
Waarborg
  • DR-VPRO-VPRO-VPRO-VSLIM-VX-VRD : 2 jaar garantie en NO 3 jaar
  • VI : 3 jaar garantie
De tijd van mijn ontharder is onjuist. Hoe kan ik ervoor betalen? (in het geval van een Vi ontharder)
  • Druk op om de gewenste minuten aan te passen
  • Bevestig door op
  • vervolg het programma door op
Zacht water is niet drinkbaar

FALSE

Het ontharden van ionenwisselaarharsen is een van de door het ministerie van Volksgezondheid erkende processen voor de behandeling van voor menselijke consumptie bestemd water.

Zo wordt in sommige stedelijke gebieden zeer hard water gedeeltelijk onthard op harsen voordat het in het netwerk wordt verspreid. Door ionische uitwisseling wordt de samenstelling van het water gewijzigd. Ze ruilt haar calcium en magnesium in voor natrium.

Tot op heden is de regeling voor de indicatorwaarde / referentieparameter (1) voor natrium 200 milligram per liter (2). Als voorbeeld van hard water met een initiële TH van 30°f(3), een veel voorkomende hardheid, voegt ontharden bij 6°f slechts 110 mg/l natrium per liter water toe.

Het normale dieet van een volwassene levert 6.000 milligram zout per dag (wat gelijk is aan +3.500 milligram natrium). Een “zoutvrij” dieet, tussen 1.000 en 2.000 milligram.

In het licht van dit voorbeeld zien we in het algemeen dat de natriuminname van voedsel ongeveer 98% is vergeleken met 2% restinname als gevolg van ontharding(4).

Als anekdotische noot: Badoit water bevat 150 mg natrium per liter en Vichy Saint-Yorre water heeft een recordgehalte van 1.700 mg per liter, wat geen afbreuk doet aan de gunstige effecten op de gezondheid.

(1) Een “parameterindicatorwaarde” betekent dat deze parameter niet bepalend is voor de drinkbaarheid van het water.
(2) Volgens de huidige Europese drinkwaterrichtlijn (98/83 EG).
(3) °f of Franse graad. Eén graad = 10 mg calciumcarbonaat per liter water.
(4) “Menselijke inname van mineralen uit drinkwater in de Europese Gemeenschappen” Hardheid van drinkwater en volksgezondheid, pagina 173 – 211.

Het ontharde water is zout

FALSE

In natriumchloride, in het bijzonder gebruikt voor het koken, algemeen bekend als “keukenzout”, komt de zoute smaak van de combinatie van natrium en chloriden. In onthard water neemt het natriumgehalte echter toe, terwijl het chloridegehalte onveranderd blijft. Als de smaak van natrium merkbaar was, konden we hooguit zeggen dat het water doorweekt is(1).

Een andere kritiek die soms op regeneratiezout wordt geuit, is dat het zou vervuilen. De waarheid is dat voor een TH van 30°f naar 6°f minder dan 40 gram zout in het riool wordt geloosd tijdens de regeneratie, één of twee keer per week, bij een verbruik van 100 liter water per dag en per persoon(2). Het is erg klein. De regenererende zouten die gebruikt worden in ontharders zijn producten van hoge zuiverheid (meer dan 99,5% natriumchloride).

Bovendien worden ze gecontroleerd en gecertificeerd door bevoegde instanties. Aan de andere kant moet u er rekening mee houden dat ontharden een aanzienlijke hoeveelheid wasmiddel en zeep bespaart. Deze besparingen, in vergelijking met het vrijkomen van regenererende zouten, wegen zwaar door in de balans voor de bescherming van het milieu.

Hierdoor is de ontharder ongetwijfeld een gunstig product voor het milieu.

(1) “De impact van anorganische chemicaliën op waterkwaliteit en gezondheid” (supplement 1ste Ann Ist. Super. Sanita – 1993), pagina’s 336-340.
(2) Gemiddeld verbruik.

De ontharder bevordert de groei van bacteriën

FALSE

Alleen de stagnatie van het water bevordert de verspreiding van bacteriën. Het is een wet van het leven. Laat wat mineraalwater in een open fles weken, het wordt al snel een cultuurbouillon(1). Niemand heeft daar ooit een probleem mee gezien. In een waterontharder circuleert dagelijks water, zodat waterstagnatie zelden voorkomt. Als de ontharder gedurende een lange periode niet wordt gebruikt (bijvoorbeeld tijdens de vakantie), is het aan te raden om het apparaat bij terugkomst en vóór elke wateronttrekking te regenereren. Tegelijkertijd spoelt u uw gehele interne leidingsysteem door alle kleppen stroomafwaarts van de ontharder te openen.

Gelukkig wordt het menselijk lichaam bevolkt door miljoenen bacteriën van allerlei aard. Ze houden ons in leven. In drinkwater zijn er maar heel weinig van deze stoffen schadelijk en de immuunmechanismen van ons lichaam zijn er om ze te neutraliseren. Europese deskundigen zijn derhalve van mening dat de proliferatie van bacteriën in aanvullende waterbehandelingsapparatuur geen risico voor de menselijke gezondheid vormt(2)(3)(4) .

Bovendien is het ontharden van het water een preventieve behandeling omdat het, door het vermijden van schubben van leidingen en warmwaterballonnen, beschermt tegen bepaalde schadelijke bacteriën zoals legionella, die een ideale schuilplaats vindt in tandsteen.

(1) “Epifluorescentiestudie van de evolutie van de totale microflora in gebotteld mineraalwater”, (Water Res, 1987), pagina 469-474.
(2) Communiqué van Aqua Europa (februari 2000) ondertekend door Dr. J.-M. Delattre van het Institut Pasteur de Lille, Dr. C. Fricker van de Thames Water Laboratories in Reading) en professor R. W. Schubert van het Frankfurtse Instituut voor Hygiëne.
(3) “HPC in Drinkwater” Symposium in Genève in april 2002. Georganiseerd onder de controle van de “National Sanitation Foundation” (Wereldgezondheidsorganisatie).
(4) Wereldgezondheidsorganisatie “Verslag van een vergadering van deskundigen” over “HPC-meting bij het beheer van de drinkwaterveiligheid” door de WHO.

Koud water mag niet worden onthard

FALSE

Er is geen enkele reden waarom koud water niet zou moeten worden onthard in een eengezinswoning. Vanaf het moment dat dit water drinkbaar is aan de inlaat van de ontharder, blijft het water zacht aan de uitlaat. Niet minder, niet meer. Wat duidelijk is, is dat koud water, hoewel het minder kalkafzettend is dan warm water, baat heeft bij ontharding, omdat de meeste huishoudelijke apparaten waar water wordt verwarmd, van koud water worden voorzien. Vaatwasmachinefabrikanten weten dit goed: ze hebben allemaal een waterontharder in hun apparaten ingebouwd. Zelfs voor toepassingen met koud water is het raadzaam om onthard water te gebruiken. Als u een huisdier heeft, kijk dan in de roestvrijstalen kom, waarvan u het water regelmatig ververst; na een paar maanden is de kalkaanslag duidelijk zichtbaar.

Verzacht water is corrosief

FALSE

Natuurlijk zoet water, dat in sommige granietgebieden voorkomt, heeft een agressieve (1) en soms corrosieve (2) neiging. Maar vers water mag niet verward worden met onthard water. Hun minerale samenstellingen zijn verschillend. Natuurlijk is vers water, laag in kalksteen, ook laag in opgeloste mineralen. Het is dus waarschijnlijk dat het de pijpen aanvalt. Integendeel, onthard water is bij de oorsprong hard water en dus sterk geladen met mineralen. Verzachten vermindert calcium en magnesium en voorkomt zo de vorming van kalkaanslag, maar verandert de hoeveelheid opgeloste mineralen niet. Het kan dus geen bron van corrosie zijn. Zo biedt onthard water de voordelen van vers water zonder de mogelijke nadelen. Bovendien is het een illusie te denken dat kalksteen een overtuigende tegenmaatregel tegen corrosie is, als een lage TH-residu gunstig lijkt voor de pijpen. Ten eerste omdat de kalksteenlaag zich niet gelijkmatig in het watercircuit nestelt; op sommige plaatsen vormt hij zich niet, op andere plaatsen vormt hij zich te veel. Daarnaast zijn er verschillende soorten corrosie….. die door kalkaanslag worden begunstigd. Corrosie kan zich om alle andere redenen heel goed ontwikkelen onder laag 27 van de schaal, zelfs als je denkt dat je veilig bent.

(1) Agressiviteit: de eigenschap van een water om de kalksteen waarmee het in contact komt op te lossen; het is een eenvoudige oplossingsreactie, gereguleerd door de wetten van chemisch evenwicht.
(2) Corrosiviteit: eigenschap van een water om metalen op te lossen; het is een oxidatie-reductiereactie die gecontroleerd wordt door de aanwezige Redox-potentialen. De betrokken ionen (natrium, calcium of magnesium) zijn niet betrokken bij deze reactie.

Voor menselijke consumptie bestemd water mag niet minder dan 15°TH worden onthard

FALSE

De Europese Richtlijn 98/83 EG van 1998 betreffende voor menselijke consumptie bestemd water vermeldt geen enkele verwijzing naar de hardheid, noch in het calcium-, noch in het magnesiumgehalte. Deze Europese richtlijn noemt als “indicatieve parameter” alleen het natriumgehalte dat na ontharding calcium- en magnesiumionen vervangt; dit betekent dat deze parameter niet langer gerelateerd is aan de drinkbaarheid van het water. Waterleidingbedrijven voorzien consumenten van water van zeer verschillende hardheid, afhankelijk van hun geografische en geologische oorsprong. Sommige zijn erg zacht, andere zijn erg hard. Tijdens de nationale/regionale implementatie van deze Europese richtlijn hebben de 3 regionale regeringen in België (Vlaams Gewest, Waals Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest) de nieuwe richtlijn betreffende water bestemd voor menselijke consumptie op dit punt gevolgd: ze vermelden slechts een minimale waterhardheid in een opmerking over een indicatieve parameter; dit betreft enkel water dat door waterdistributiebedrijven, na hun centrale waterbehandelingsprocessen, via het openbare net aan de consument wordt gedistribueerd.

Calcium in drinkwater is essentieel voor een goede gezondheid

FALSE

De Europese Richtlijn 98/83 EG van 1998 betreffende voor menselijke consumptie bestemd water vermeldt geen enkele verwijzing naar de hardheid, noch in het calcium-, noch in het magnesiumgehalte. Deze Europese richtlijn noemt als “indicatieve parameter” alleen het natriumgehalte dat na ontharding calcium- en magnesiumionen vervangt; dit betekent dat deze parameter niet langer gerelateerd is aan de drinkbaarheid van het water. Waterleidingbedrijven voorzien consumenten van water van zeer verschillende hardheid, afhankelijk van hun geografische en geologische oorsprong. Sommige zijn erg zacht, andere zijn erg hard. Tijdens de nationale/regionale implementatie van deze Europese richtlijn hebben de 3 regionale regeringen in België (Vlaams Gewest, Waals Gewest, Brussels Hoofdstedelijk Gewest) de nieuwe richtlijn betreffende water bestemd voor menselijke consumptie op dit punt gevolgd: ze vermelden slechts een minimale waterhardheid in een opmerking over een indicatieve parameter; dit betreft enkel water dat door waterdistributiebedrijven, na hun centrale waterbehandelingsprocessen, via het openbare net aan de consument wordt gedistribueerd.